☰ Menu
Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna w Choszcznie

Sobota 17.11.2018

zaawansowane

Jak zachęcić i zmotywować dziecko do nauki

CZTEROLATKI

  • Ustal rytuał codziennego czytania o tej samej porze.

  • Czytaj w sposób ekspresyjny. Silnie zaznaczaj rytm zdania i rymy oraz czytaj kwestie poszczególnych bohaterów innymi głosami.

  • Często odwiedzaj z dzieckiem bibliotekę i zachęcaj malca do wspólnej zabawy z książkami.

  • Śpiewaj piosenki i recytuj wierszyki.

  • Dawaj dziecku materiały do kolorowania, przerysowywania i wycinania: bawcie się układankami.

  • Rozmawiaj z dzieckiem o codziennych wydarzeniach.

  • Wyjaśniaj, co robisz, i jak działają otaczające was przedmioty.

  • Angażuj dziecko do zabawy wymagającej wykonywania poleceń, słuchania, rozwiązywania problemów i przestrzegania kolejności.

  • Dawaj dobry przykład. Pokazuj dziecku, że czytanie to przyjemna i ważna czynność.

PIĘCIOLATKI

  • Codziennie czytaj na głos różne historie i rozmawiaj o nich z dzieckiem.

  • Wyrób dziecku kartę biblioteczną i regularnie odwiedzajcie bibliotekę.

  • Wypożyczajcie i recytujcie bądź śpiewajcie proste rymowanki i piosenki.

  • Czytajcie i recytujcie bądź śpiewajcie proste rymowanki i piosenki.

  • Postaraj się by dziecko widziało, że czytasz dla przyjemności.

  • Oddaj do dyspozycji dziecka pudło pełne kredek i arkuszy papieru.

  • Słuchaj co mówi twoje dziecko i namawiaj je, aby słuchało innych.

SZEŚCIOLATKI

  • Baw się z dzieckiem w gry językowe, aby rozwijać zakres jego słownictwa, zdolności rozwiązywania problemów oraz ćwiczyć znajomość dźwięków odpowiadających poszczególnym literom.

  • Zachęcaj dzieci do zadawania pytań dotyczących konkretnych słów.

  • Rozmawiajcie o trudnych słowach i pojęciach.

  • Opowiadaj o autentycznych i wymyślonych wydarzeniach, aby rozwijać w malcach zrozumienie fabuły.

  • Słuchaj, jak dzieci czytają na głos.


Dlaczego wspólne czytanie z dzieckiem jest tak ważne?

CZYTANIE MAŁYM DZIECIOM NIE TYLKO WSPOMAGA U NICH NAUKĘ JĘZYKA, ALE PRZYSPIESZA ROZWÓJ UMIEJĘTNOŚCI CZYTANIA I WPŁYWA NA POSTĘPY W SZKOLE.


CZYTANIE DZIECKU NA GŁOS:

  • pobudza jego wyobraźnię,

  • rozwija w nim zainteresowanie książkami,

  • rozwija u niego zdolności słuchowe,

  • poszerza jego słownictwo,

  • pomaga mu zrozumieć zasady fabuły i „książkowy język”,

  • wzmacnia więzi między czytającym opiekunem i dzieckiem,

  • zapewnia malcowi wzór do naśladowania.

Zadowolenie z postępów!

  • Pierwsze słowa wypowiedziane przez nasze dziecko wywołują ogromną radość zarówno rodziców jak i krewnych.

  • Śmiejemy się, bierzemy dziecko na ręce i go przytulamy.

  • Namawiamy dziecko, aby powtórzyło swoje pierwsze słowo jeszcze raz, by powiedziało go przez telefon do znajomych.

  • Podobne zadowolenie wywołują pierwsze kroki dziecka.

  • Nauce czytania powinien towarzyszyć taki sam entuzjazm. To równie złożona umiejętność jak mówienie czy chodzenie.

  • Postaraj się znaleźć sposób na okazywanie radości z każdego malutkiego postępu czynionego przez dziecko np.

    • zaproś inne dzieci, aby wysłuchały bajki wymyślonej przez twoje dziecko,

    • reaguj entuzjazmem słysząc jak twoje dziecko układa rymy,

    • zachęcaj dziecko do stworzenia listy umiejętności, które ma zdobyć, z zaznaczeniem postępów.

Pięć elementów skutecznego czytania

Aby dziecko nauczyło się czytać musi przyswoić pięć podstawowych elementów składających się na umiejętność skutecznego czytania

  1. Słyszenie fonemów lub dźwięków w słowach.

  2. Rozpoznawanie często używanych słów.

  3. Fonetyczny rozbiór słów.

  4. Rozpoznawanie poszczególnych liter alfabetu.

  5. Rozumienie treści przeczytanego tekstu dzięki dyskusji o nim i jego ponownemu czytaniu.
     

Wytworzył:
Małgorzata Kapela
Udostępnił:
Ewa Biba
(2011-11-04 22:28:26)
Ostatnio zmodyfikował:
Ewa Biba
(2011-11-04 22:37:11)
 

Biuletyn Informacji Publicznej wykorzystuje pliki cookies.

Korzystanie z serwisu oznacza zgodę na ich zapis lub odczyt zgodnie z ustawieniami przeglądarki.

X